Viking ontvangt nog meer historisch materiaal

Toen Alex Blom in het fotoboek van zijn ouders zat te bladeren, vond hij daarin foto’s van kanowedstrijden. Zijn ouders –  de heer Adrianus Jacobus  Blom (1911) en mevrouw  Cornelia Elisabeth Scheeres (1910) – waren beiden lid van KV Viking en in de tijd van het kanoën waren zij bevriend met elkaar. In oktober 1934 zijn ze verloofd en in april 1938 getrouwd. Ze woonden in Tuindorp Oostzaan aan de Kometensingel waar Alex in 1941 geboren is.

Naast kanoën deden zijn ouders ook aan korfballen. Ook zijn vaders broer, Pieter Martinus Blom oftewel oom Piet, was lid van Viking. Op diverse foto’s zie je hen beiden. Bijvoorbeeld samen in de K2; oom Piet zit voorin, Alex’ vader achterin. Maar vooral op de foto “Twaalfuurtje met muziek” kun je heel goed zien dat het broers zijn. Oom Piet zit links, Alex’ moeder in het midden en zijn vader rechts.

Op de foto’s bij de krantenartikelen, die waarschijnlijk uit 1933 stammen, zijn de ouders van Alex goed te zien. Op de foto met de damesploeg is zijn moeder de voorste van de rij. Op de foto’s bij het krantenartikel “De Leven = Bonds = kanowedstrijden” staat Alex’ moeder als 3e en zijn vader als 5e van links.

Op de foto “Schutten in het N.H. kanaal” staat een wat oudere dame met hoed. Daar zit nog een leuk verhaal aan vast. Die dame was de oma van Alex, zij was als het ware als chaperonne mee  want… “je weet maar nooit wat die jongelui doen!”.

We zijn Alex Blom dankbaar dat hij deze foto’s en verhalen met ons wil delen. Dat houdt niet alleen het verleden van onze club levend maar laat ook zien hoe belangrijk sporten in clubverband voor ons is!

P.S. Als jullie trouwens denken, wat zijn dan voor een kano’s, de basiskano in de jaren dertig was een RIS. Een houten kano met een platte bodem. Makkelijk en goedkoop te maken. We hebben er nog eentje liggen op de club.

2 gedachten over “Viking ontvangt nog meer historisch materiaal

• 10 augustus 2019 om 03:47
    Permalink

Hallo Viking.
    Ik ben Liz uit Nieuw Zeeland. Mijn ouders waren lid van de Viking Kano club in de jaren 1940 – 1948. Mijn vader Jan (Gert Jan) van Brink en mijn moeder Bep Eilers. Allebei helaas nu overleden. Ik ben bezig de spullen van m’n ouders te sorteren en ik heb een heel leuk en grappig boekje gevonden, een verslag over een kanovakantie met de club voor een week in Loosdrecht in 1941. Ik weet niet wat ik er mee moet doen want ik ben de enige in de familie hier die nog Nederlands kan lezen en ik zou het zonde vinden als het in de vuilnis terecht komt. Ik vraag me af of U er in geintereseerd bent. Zou U mij Uw email adres kunnen sturen? Dan zal ik een paar bladzijden scannen en naar U opsturen. Als U dan geintereseerd bent, kan ik het originele boekje opsturen. Vast bedankt en groeten.

• 26 augustus 2019 om 11:15
    Permalink

Vervolg van m’n vorige reactie – ik ben in contact geweest met het bestuur en zal het verslag en foto’s van de Loosdrecht vakantie in 1942 aan het bestuur opsturen. Groeten van Liz.

Reacties zijn gesloten.