Viking vijfde op NK

Afgelopen weekend heeft de kanopoloploeg van de Viking het tweede, en finale, weekend van het nederlands kampioenschap kanopolo gestreden voor het Nederlands kampioenschap in de tweede klasse. Vorig jaar deed de Viking voor het eerste mee met een onervaren team in de derde klasse. Hier werd het team vijfde. Toch waren er genoeg redenen om dit jaar tweede klasse te gaan varen.

Na het eerste weekend, wat in juni in Den Haag gevaren werd, stond de Viking op een gedeelt vierde plaats.

De aanloop na het tweede weekend van het NK groeide het vertrouwen in het team. Dit was voor een heel groot deel te danken aan Frank Verlaan. Frank heeft jaren ervaring binnen het kanopolo en heeft de ploeg op sleeptouw genomen naar het tweede weekend.

De trainingen verliepen goed en er werden sprongen vooruit gedaan. Dit kwam uit tijdens het ZP open waar de eerste plaats werd verovert.

Met deze ervaringen waren er hoge verwachtingen en werd er gehoopt op minimaal een promotie/ degradatieduel.

De eerste wedstrijd was gelijk een zware. Viking moest optreden tegen ZP. De ploeg die op hun eigen toernooi nog twee keer verslagen was. Nu liep het echter heel anders en werd er verloren met 3-1. Dat gooide gelijk een hoop roet in het eten. Toch bleef de ploeg hoop houden. De volgende wedstrijd tegen Keistad C werd met 6-2 gewonnen.  De derde wedstrijd stond vooraf al als zwaar op papier. Michiel de Ruyter stond na het eerste weekend namelijk al eerste. Al snel keken we aan tegen een 2-0 achterstand. In het eind signaal van de eerste helft werd er nog gescoord door Valentijn. De scheidsrechter was helaas van mening dat het schot na het fluitsignaal had plaatsgevonden en telde hij dus niet. Dit kostte ons de aansluiting. De uiteindelijke einduitslag was een teleurstellende 5-0. Nu was er alleen nog een kleine kans op een derde plaats.

Van Kromme Aar werd met 8-1 gewonnen en van Groningen C met 6-1.

Vervolgens stond de strijd om de derde plaats tegen Odysseus op de lijst. Het was een strijd wat goed begon. Halverwegen de eerste helft scoorde de Viking 1-0. Er werd hard gevochten om de voorsprong te behouden. Echter werd in de laatste seconden van de wedstrijd voor een overtreding gevloten welke er niet was. Hieruit werd vervolgens de 1-1 gescoord. K….!

Hiermee was de derde plaats ook buiten handbereik.

Als laatste wedstrijd stond Zeewitoe op ons te wachten. Dit ging uiteindelijk om de vierde en vijfde plaats. In deze wedstrijd was er een stuk minder motivatie dan de voorgaande. Uiteindelijk verloor de Viking met 3-2 en eindigde de ploeg dan ook als vijfde.

Michiel de Ruyter had dit weekend alles gewonnen en gaat dan ook overtuigend naar de eerste klasse. ZP eindigde als tweede en mocht promotie/ degradatie spelen tegen de Windhappers. Deze strijd werd door de Windhappers gewonnen met 3-2 en ZP blijft dan ook in de Tweede klasse.

Odysseus eindigde als derde.

De Viking eindigde ver van zijn doelstelling maar er is vertrouwen dat het volgend jaar veel beter gaat en er wel om de eerste plaats gestreden gaat worden.