Wereldtop kanovaren aanwezig tijdens Waterland Marathon

Aankomend weekend wordt in de Waterlandse polder voor de 39e keer de Waterland Marathon gevaren. De wedstrijd maakt dit jaar voor het eerst deel uit van de Classic Marathon Series welke door de internationale kanofederatie (ICF) zijn ingevoerd. Kanovereniging Viking heeft de eer om een aantal wereldtoppers weg te mogen starten bij deze editie van de wedstrijd.

De Spaanse Manuel Busto Fernandez, meervoudig wereld kampioen marathon en Jorge Alonso Gonzalez zullen naar Amsterdam komen om deel te nemen aan deze klassieke kanomarathon. Ook de Hongaarse Istvan Salga, internationaal medaille winnaar, zal zich in de strijd mengen door de Waterlandse sloten en vaarten. Daarnaast zijn er deelnemers uit Frankrijk en Duitsland die de wedstrijd tot en spannende strijd zullen maken.

Naast het internationale geweld zullen de Nederlandse toppers ook aanwezig zijn tijdens deze speciale editie van de Waterland Marathon. Robin Koenders, Joep van Bakel en Bram Brandjes zullen de nationale eer verdedigen en proberen met het eremetaal naar huis terug te keren.

De wedstrijd start om 13.00 op het Noord-Hollands Kanaal ter hoogte van km 5.1. De route vervolgt zich over de Broekervaart, Zesstedenvaart naar Monnickendam waar de eerste portage plaatsvindt. Via de Purmerringvaart varen de heren richting Ilpendam, om daar een tweede portage te doen de polder in. Ter hoogte van Watergang komt de route weer op het Noord-Hollands Kanaal uit. Rond 14.45 worden de eerste vaarders aan de finish verwacht, ter hoogte van de MC Donalds in Amsterdam-Noord.