Amsterdam-Waterland kano marathon 2013, Nederlandse winnaar in stevig internationaal deelnemersveld.

Auteur: Robert Gerritsen

Foto’s: Nico Jankowski

De 41ste editie van de marathon georganiseerd door kanovereniging Viking uit Amsterdam is met ruim 100 deelnemers uit 11 verschillende landen een 2Nico Jankowski waterland maraton-10
groots succes gebleken. Deze wedstrijd kan met recht nu al de grootste internationale kanowedstrijd van Nederland in 2013 genoemd worden. De nieuwe blik op de organisatie van de afgelopen jaren heeft zijn vruchten duidelijk afgeworpen, de Waterland Marathon is die beroemde wedstrijd geworden in het internationale kanocircuit die de organisatie voor ogen had. Dit was dan ook duidelijk terug te zien in de wedstrijd, de massa start zorgde met ruim zestig boten tegelijk voor een spectaculair begin van de race, maar al snel hadden alle verschillende niveaus elkaar gevonden om met elkaar strijd te leveren. Hiermee was het doel van de organisatie bereikt, namelijk een complete wedstrijd op hoog niveau te bieden die tegelijkertijd zeer toegankelijk blijft.

Op een zonnige maar winderige dag is bij de koningsklasse van deze sport de senioren heren dit jaar de hoogste eer naar Joep van Bakel gegaan, waarmee de eerste plaats voor het eerst sinds 2010 weer aan een Nederlander (ook Joep van Bakel) kon worden toegeschreven. Een grote prestatie, omdat in deze editie wel twintig andere atleten binnen tien minuten van de winnaar de finishlijn hadden gepasseerd. Joep van Bakel leverde een felle lange strijd door het Waterlandse landschap met de Britse topatleet Tim Pendle. Na de eerste overdraging te Monnickendam waren zij er samen bij hun achtervolgers vandoor gegaan om tot aan de eindsprint in Amsterdam-Noord tegen elkaar te blijven strijden. De derde plaats werd ingenomen door de Zweedse Rasmus Jaruta met vlak achter hem de Tsjech Tomas Jezek, de Brit Keith Moule en de Belg Tom Cremers. Het volgen van deze stevige strijd tussen de koplopers en hun achtervolgers is ook voor het meereizende publiek tot het eind toe spannend gebleven.

Bij de dames senioren ging de Zweedse Emma Andersson met de eerste plaats aan de haal, op de voet gevolgd door de Deense Annemia Pretzmann, samen hadden deze twee Scandinavische dames een grote overmacht op de enkele minuten later gefinishte Duitse Pia Ruhm.

In de heren veteranen klasse ging de Portugese Filipe Pereira er met het goud vandoor, op enkele seconden gevolgd door de Duitse Klaus Gieres, in de volgende groep finishten Thomas Kittner en de Belg Erik Verduyckt, in een felle eindsprint moest de Belgische Erik toch zijn meerdere erkennen in de Duitse Thomas en zat een derde plaats er helaas toch niet in voor hem.

2Nico Jankowski waterland maraton-16Bij de heren junioren werd de eerste plaats ingenomen door het Hongaarse toptalent Tama’s Gesco die ondanks het omvallen bij de tweede unieke overdaging de eindsprint nog net wist te winnen van de Belgische Arne de Brabandere. Dit duo werd kort gevolgd door de Engelse Thomas Stanway die speciaal voor de wedstrijd was overgekomen uit Londen.

De dames junioren strijd werd gewonnen door de Belgische Kjinta Smalle, kort gevolgd door haar Kortrijkse clubgenote Lisanne Terrie.

Al met al is het een zeer geslaagde internationale race geworden, waarin de Nederlandse eer in de koningsklasse op de best mogelijke manier is verdedigd. Speciale dank gaat uit aan de sponsors die dit internationale spektakel allemaal mogelijk hebben gemaakt, Jan Ijskes Funderingstechnieken “de Coogh” en Kanocentrum Arjan Bloem.

De organisatie heeft van de internationale atleten vele lofuitingen mogen ontvangen, daar zijn we dan ook erg trots op. Of dit te maken heeft met de strakke organisatie, het unieke raceparcours door het Waterlandse landschap of toch de “Amsterdam by night tour” na afloop van de race dat kunnen we niet zeggen. Wat we wel weten is dat volgend jaar veel van deze atleten zullen terugkeren en hun kanovrienden zullen meenemen.

Results Waterland Marathon 2013:

wlm 2013 20-04-2013 definitief.pdf

Photo’s: