Viking neemt NK goud mee naar huis

In het weekend van 4 en 5 september streden de Nederlandse vlakwater kanoers om de nationale titels op de Bosbaan in Amsterdam. Viking was vertegenwoordigd met een bescheiden team, maar sleepte evengoed meerdere titels in de wacht. De 16 Vikingers namen 11 gouden medailles mee naar huis.

Bij de heren senioren zorgden Bram Brandjes en Vincent Kalf voor goud op de K2 200 meter, de kortste afstand die gevaren werd, een echt sprint nummer. Vincent haalde hier ook goud in de eenpersoons kano en toonde daarmee aan dat hij een echte sprinter is. Bram haalde drie keer zilver in de eenpersoons, ook een knappe prestatie. Deze twee mannen hebben twee weken geleden nog deelgenomen aan het wereld kampioenschap in het Poosle Poznan.  In de vierpersoons zorgde Bram samen met Barry Gerritsen, Tyler van Gelder en Niels Hoekstra voor twee gouden medailles op de 200 en 500 meter.

De eenpersoons wedstrijden bij de heren junioren A werden gedomineerd door Walter Kalf. Hij won alle afstanden in de K1. Ook hij heeft afgelopen jaar Nederland vertegenwoordigd, hij voer mee op het EK junioren in Moskou. Eind september zal hij samen met Bram Brandjes nog afreizen naar het Spaanse Bayoles om daar aan het Wereld Kampioenschap marathon mee te doen.

In de klasse heren aspiranten A (13-14 jaar) won Ruben Fontaine samen met Emiel Osinga van Frisia het goud op alle tweepersoons nummers. In de eenpersoons won hij drie maal zilver, achter zijn maatje Emiel. Er deden nog meer jonge Viking talenten mee aan het NK, voor hen helaas geen titels, maar wel een heel leuk weekend en goede prestaties. Rens en Wessel Janssen, Joris Wolterbeek en Jesse Fontaine vertegenwoordigden Viking in de jeugd klasses.

Bij de dames senioren ging twee titels naar Viking, de K4 1000 meter en K2 200 meter, beide werden op naam gezet van Tamara van der Pol en Sandra Brandjes. In de vierpersoons (K4) samen met Jitta van der Laan en Karlijn Janssen, Nederlands twee beste junioren dames, uit Eindhoven.

Een succesvol en leuk weekend met veel kanoplezier op de Bosbaan. Volgend jaar hopen we nog meer jeugd te laten deelnemen en meer titels mee naar huis te nemen.