Viking kampioenen op NK Kano Sprint 2015

In het weekend van 5 en september werd op de Bosbaan het NK Kano Sprint 2015 gevaren. Natuurlijk was ook Viking present om mee te strijden om de medailles.

Bij de dames aspiranten B was het voor Naomy van der Horst en Iris van Bommel alweer het tweede jaar dat ze aan het NK deelnamen. In het voorseizoen hadden de dames al laten zien dat ze flinke vooruitgang hebben geboekt. In de K1 over 500m wisten beide dames een finaleplaats te behalen, maar een podiumplaats was nét buiten bereik. Op de 200m was er wel succes voor Iris en pakte zij de bronzen medaille. In de K2 waren Iris en Naomy samen succesvol en behaalden zij op de 200m én op de 500m de derde plaats!

Bart van der Linden en Rollo van Wijk streden mee bij de heren junioren B. Voor Bart was het zijn eerste NK, voor Rollo de tweede keer dat hij deelnam. Helaas is in deze categorie de tegenstand zwaar, zodat medaille succes uitbleef. Duidelijk was wel dat beide heren het afgelopen seizoen hebben laten zien dat ze steeds harder gaan varen.

Bij de heren junioren A werd Viking vertegenwoordigd door Sjoerd Dingerink en Jesse Fontaine. Voor Sjoerd was het pas zijn derde wedstrijd in de vlakwaterdiscipline voor Viking en dus ook zijn eerste NK. Als nieuwkomer in het deelnemersveld wist hij zijn tegenstanders aardig te verrassen, hij voer erg sterk en behaalde op alle afstanden de finale. Op de 500m resulteerde dit zelfs in een bronzen medaille. Jesse werd in de week voor het NK geplaagd door een virusje en was dus niet helemaal fit. Ook Jesse wist bij de 500m en 1000m de finale te behalen. Ondanks dat ze in de K2 nog niet veel samen getraind hadden, ging het op de 200m en 500m best aardig (4e plaats). Samen met Hugo Pos (Geuzen) wist Jesse wel het podium te bereiken op de K2 over 1000m, ze behaalden de tweede plaats.

Julia van den Berg en Naomi Westra kwamen uit bij de dames junioren A. Julia werd in de K1 op alle afstanden vierde. In de K2 met Nienke Blankestijn (ZP) was ze goed voor de bronzen medaille op de 500m. Naomi won in de K1 het zilver op de 500m en 1000m. Op de 200m was het erg spannend, maar de fotofinish liet zien dat zij zich op deze afstand kampioen van Nederland mag noemen! Samen met Ruth Vorsselman won zij ook het goud in de K2 over 200m en 500m.

Bij de heren senioren presteerde Ruben Fontaine prima. In het sterke deelnemersveld wist hij op alle afstanden de finale te behalen. Met Nourdin Kaai (Geuzen) in de K2 over 200m won hij verassend een bronzen medaille! Voor Bram Brandjes waren er in de K2 met Olaf Heijne (Beatrix) twee zilveren (500m en 1000m) en een gouden medaille (200m). Ook in de K1 was Bram weer erg succesvol. Op de 200m haalde hij de derde plaats. Door pech met de aanhanger op zondagochtend liet Bram zich niet tegenhouden, op zowel de 500m als de 1000m mag hij zich weer kampioen van Nederland noemen.

Rowdy van Eerde werd bij de dames senioren vijfde op de 200m. Bijzonder was haar optreden in de C1 over 200m. De gangbare techniek voor de C1 bleek moeilijk onder de knie te krijgen, daarom volbracht Rowdy deze race op geheel eigen wijze. Zittend en aan twee zijden peddelend kwam zij over de finish.

Bij de heren veteranen verdedigde Pier Siersma het rood van de Viking. Op alle afstanden voer hij zich op het podium, zilver op de 200m en 500m en een bronzen medaille op de 1000m. Samen met Barry Gerritsen, Ruben en Bram stapte Pier ook nog in de senioren K4 voor de sprint over 200m. Helaas moest Viking de K4 van Frisia net voor laten gaan, met een miniem verschil werd het zilver gewonnen.

Leuke afsluiter van het NK weekend was de K2 Mix wedstrijd over 200m. Bij de junioren kwam de combi Sjoerd/Julia net niet door de series heen. Het koppel Naomi/Jesse had meer succes en kon het brons mee naar huis nemen. Bij de senioren verschenen Rowdy en Ralf aan de start, maar na 15 fantastische meters besloten zij het verder zwemmend te proberen … De twee andere Viking duo’s, Ruben/Nina (Beatrix) en Bram/Jitta (Beatrix), wisten tot de finale door te dringen. Bram en Jitta werden hier derde.

Ondanks een buitje af en toe was het toch een zeer geslaagd weekend. Viking heeft weer uitstekend gepresteerd en we hebben met Naomi en Bram twee kampioenen in huis!

Voor foto’s van de wedstrijden kijk op fontaine.home.xs4all.nl/kano