Verslag Dutch Open Wormer

Wormer – Tijdens de Wormer Open Marathon bij kanovereniging de Zwetplassers domineerden gisteren niet de Nederlanders. Bij de senioren stonden op plaats één, twee en drie allemaal Belgen met Laurens Pannecoucke op de hoogste trede. ,,In België is kanomarathon op dit moment een grotere sport en zijn er meer potentiële toppers”, aldus Joep van Bakel, de beste Nederlander.

Van de slechts 31 deelnemers deden er maar liefst elf Belgen mee en zo verwonderlijk was het dus niet dat zij een hoofdrol vertolkten. Om een breder deelnemersveld te creëren probeert de organisatie voor volgend jaar wel een andere datum te prikken. Veel kanoërs zijn afgehaakt doordat het nog vakantietijd is, waaronder de Zaankanter Bob Weppner. Om de race spectaculairder te maken zijn er ook plannen om het parcours wat te veranderen met om de vijf kilometer een overdraging, een vast onderdeel bij kanomarathon.

Het parcours leidde de kanoërs gisteren vanaf het Zwet rondom de Starnmeerpolder. De Belg Laurens Pannecoucke was uiteindelijk de snelste over het rondje van 27 kilometer en deed dat in een knappe tijd van twee uur en zeven minuten.

Van meet af aan voer het negentienjarige talent aan kop, vergezeld door zijn twintig jaar oudere landgenoot Erik Verduyckt. Bij de eerste overdraging bij de Poelsluis hadden ze direct al een gat geslagen met de rest en gaven dat niet meer uit handen. Verduyckt was net als veel andere deelnemers uitgerust met een speciaal drinksysteem. In de kano zat een ‘pieszakkie uit het ziekenhuis’ gevuld met drinken zodat de kanoër tijdens de race niet omkwam van de dorst. Bij de eindsprint had de ervaren Belg er echter weinig aan, want daar was de jonge Pannecoucke zelfs zonder ‘pieszakkie’ met overmacht de sterkste.

Bij de senioren hield Joep van Bakel met zijn vierde plek de Nederlandse eer nog een beetje hoog. ,,In de eerste tien kilometer had ik me al teveel leeggesprint om bij de twee Belgische toppers aan te sluiten en dat brak me aan het eind op.”

Van Bakel, die een paar jaar geleden overstapte van wildwaterkanoën op het marathonvaren, staat er in zijn sport redelijk alleen voor. ,,Ik krijg wel financiële steun van de kanobond om wedstrijden te varen zoals het WK over drie weken in Hongarije, maar verder ben ik veel op mezelf aangewezen. Bij mijn vereniging in Tilburg is er weinig aanwas en daarom ben ik ook van plan om volgend jaar in de Zaanstreek te gaan wonen om hier mijn niveau op te krikken. Want het is wel de bedoeling dat we over een tijdje weer eens een Nederlandse winnaar krijgen.”

Mannen:

·         Senioren: 1: Laurens Pannecoucke (België), 2: Erik Verduyckt (B), 3: Tom Cremers (B), 4: Joep van Bakel, 5: Jan Laenen (B)

·         Veteranen: 1: Tonny Benschop, 2: Rick Daman, Dirk de Visscher (B)

·         Junioren: 1: Bram Brandjes, 2: Vincent Kalf, 3: Sven Peovaoski

·         Aspiranten: 1: Walter Kalf, 2: Toon Driesen (B), 3: Victor den Haan

Vrouwen:

·         Senioren: 1: Sandra Brandjes

·         Junioren: 1: Loes Driesen (B)

Geschreven door Pim Kaskes, sportverslaggever voor het NHD