Uitslagen avondmarathon Viking, programma zaanregatta

start-9-5-km
De derde avondmarathon van dit seizoen

Een en al vriendschappelijkheid
AMSTERDAM-NOORD – Gespannen gezichten, haren die aan natte voorhoofden blijven plakken en armbewegingen, heel veel armbewegingen. Dat was het beeld tijdens de tweede editie van de Avondmarathon op kanovereniging de Viking. Grote winnaars waren de kanoërs van Frisia en van de Viking.

Door: Laura Kempenaar

De twee routes die worden gevaren zijn 4,5 km en 9,5 km, vanzelfsprekend begint de kortste iets later. De 9,5 km zal gaan via het Noord-Hollands Kanaal, en de vaarders van de 4,5 die blijven in de wateren rondom het clubgebouw van de kano. Om acht uur vraagt trainer Per de kanoërs bij elkaar te komen achter de finishlijn. De vaarders liggen dan al een aantal minuten in het water om in te varen, iets wat er naast chaotisch uitziet ook nog chaotisch klinkt: er wordt veel gelachen en gegrapt. Het is een en al vriendschappelijkheid zo vlak voor de wedstrijd.

“Ik doe niet mee om te winnen, maar voor de leuk,” zegt Fred (50), lid van de Viking. Hoewel het zijn eerste wedstrijd is, is hij naar eigen zegge niet zenuwachtig. Zijn dochter is dat niet helemaal met hem eens, en verdenkt hem ervan toch stiekem te willen winnen. Fred zet hoog in: hij gaat meteen voor de 9,5 kilometer. “Maandag heb ik hem alvast gevaren,” zegt hij trots, “maar een spierpijn dat ik dinsdag had!”

Als de 28 kanoërs van de 9,5 km eenmaal weggevaren zijn, na een erg plotselinge start, is het tijd voor de 22 vaarders van de 4,5 km om achter de startlijn te gaan liggen. Als de trainer uitroept: “Ready? Go!” dan varen ze met een hoop enthousiasme weg. Het geklapper van peddels tegen kano's en het klotsende water zorgen voor een hoop kabaal. Kim Schootman en Linus Grosmann zijn een van de weinige die de tocht aandurven in een tweepersoonskano (k2), maar ze weten zich al snel aan kop van de groep te peddelen.

Het is de derde avondmarathon van dit seizoen. Eerdere marathons waren in Heerhugowaard en Amstelveen. Iedereen kan vanavond meevaren met de wedstrijd: toervaarders, wedstrijdvaarders, k1, k2 en jong en oud. Het is dan ook een gemêleerd gezelschap vanavond, met een deelnemer uit België en met als jongste vaarder Jesse Fontaine van 9 jaar en als oudste vaarder Han Faas van 67. ”Het is erg leuk dat vaders vaak ook weer in de kano stappen op het moment dat hun kinderen wedstrijden gaan varen, bijvoorbeeld Filip Fontaine, vader van Jesse en Ruben,” laat Jolanda Gerritsen van het wedstrijdsecretariaat weten.

De hele 4,5 kilometer lang is het vrij duidelijk wie er gaan winnen: Linus Grosmann en Kim Schootman, beiden in de twintig, hebben zich pijlsnel van de groep weten te scheiden en dit houden ze vast. Achter hen varen veel jonge kinderen van een jaar of twaalf, dertien. Ze kijken allemaal gespannen, hier en daar is zelfs een tong uit de mond te bespeuren. Een paar kinderen haken af na vrij snel al achterop te zijn geraakt. Dat geldt helaas ook voor Fred, die onderweg besloot om toch maar met de 4,5 km mee te doen.

Uiteindelijk zijn de winnaars van de 4,5 km geworden: eerste is Fenna Uiterwaal van Frisia (25:51), tweede Axel Uiterwaal van Frisia (26:19) en derde is Joost Hoomans van Geuzen (26:26). Grosmann en Schootman wisten door een uit de hand gelopen grapje helaas niet de finishlijn te bereiken en zijn niet officieel geëindigd. Er waren bij de 9,5 km alleen maar Vikingleden in de top drie: eerste is Niels Hoekstra (39:53), tweede Bram Brandjes (40:01) en derde Vincent Kalf (42:53).       Alle winnaars ontvingen naast de eer en een applaus, een rode pet van de Viking. “Een simpele wedstrijd, dus simpele prijsjes,” aldus trainer Per.

De complete uitslag kan je HIER vinden.

LET OP GEWIJIGD PROGRAMMA ZAANREGATTA.

EERSTE START 10:30

Komend weekend is de Zaanregatta. Bekijk het programma, waarin staat: 10:30 eerste start op zaterdag.