K2 Waterland: spannende overdragingen

Foto's van de Waterland marathon, kijk hoe je jezelf overwon (of ten onderging).

Een prachtige strijd over 2 dagen, de echte diehards zie je 2 dagen: K1 én K2.waterlandmarathon-4-klein

Bij de senioren heren startten de Nederlanders Niels Hoekstra en Bram Brandjes; Joep van Bakel en Rick Daman. In de kopgroep voeren acht boten, waarvan na de overdraging bij Monnickendam een paar boten afvielen. De Belgen Dries Corrijn en Christophe Bracke waren een van de afvallers, omdat zij het erg moeilijk hadden. De Belgen waren niet de enige die afgevallen waren naar de tweede groep, ook Hoekstra en Brandjes bleken het zwaar te hebben.
Tijdens de tweede overdraging was er spanning en sensatie onder de Nederlandse Brandjes en Hoekstra. De boot was niet ver genoeg op de kant gekomen, waardoor hij teruggleed in het water. Niels Hoekstra kon er niet snel uitstappen. "Trek aan die boot!" werd er geroepen. Brandjes trok de boot met zijn partner daarin de kant op en zo konden ze alsnog snel verder met de wedstrijd. De Belgen die samen met Brandjes en Hoekstra aankwamen, wisten minder goed samen te werken: de achterste moest in de sloot springen vanuit de boot om aan de kant te komen. De kopgroep viel bij elke overdraging verder uit elkaar.
Uiteindelijke volgde er een spannende eindsprint tussen de Belgische Laurens Pannecoucke en Tom Cremers en de Franse Camille Jacop en Nicolas Place. De Fransen wonnen met een tijd van 1.36.47 uur en de Belgen waren daar slechts tien seconden vanaf: 1.36.57 uur. Bram Brandjes en Niels Hoekstra eindigten uiteindelijk als eerste Nederlanders op de vierde plaats met 1.38.07 uur. Een spannende en leuke wedstrijd, onder een vrolijk schijnend zonnetje. Daarbij is het voor twee Belgen een extra vruchtbare wedstrijd geweest: zij hebben vandaag weten te kwalificeren voor het WereldKampioenschap aan het einde van het jaar.
Bij de veteranen heren waren het Dirk Corrijn en Mario Lotin die eerste werden met een tijd van 1.57.13 uur. Bij de senioren dames deed slechts een boot mee: de Franse Juiette Jenicot en Lauranne Bondoerff werden dus eersten (1.14.47 uur). Bij zowel de junioren heren als de junioren dames waren het Vikingleden die eerste werden. Walter Kalf en Levi van Eerde behaalden de mooie tijd van 1.19.37 uur, en Rowdy van Eerde en Griet Vandeburie (van KSKZ) deden er slechts 1.13.04 uur over.