Busto wint wederom op veertigste editie Waterland Marathon!

Podium Waterlandmarathon 2012
Amsterdam- De veertigste editie van de Amsterdam Waterland Marathon is gewonnen door Manuel Busto. Op deze zonnige dag is er hard gestreden om de ereplaatsen van deze ICF Classic Marathon. Direct na de spectaculaire start voeren de wereldtoppers weg van de rest van het veld. Onder leiding van de “haas” Robin Koenders werd snel een gat geslagen met de andere deelnemers. Het leek er even op dat Vikings trots Bram Brandjes kon aanhaken, maar op de Broekervaart moest hij toch lossen van de wereldtoppers die uiteindelijk onderling de prijzen zouden verdelen.

Het verdelen van deze prijzen ging echter niet zonder slag of stoot. De twee overdragingen bleken voor alle deelnemers flinke obstakels, en de kopgroep bestaande uit Istvan Salga , Manuel Busto en Jorge Alonso werd na driekwart van de marathon toch bijgehaald door Rene Olsen die tot aan de tweede overdraging met zijn Deense kameraad Nicolai Blach op het roer van de kopgroep heeft gejaagd. Dat zij de kopgroep konden bijhalen kwam doordat de tweede overdraging zelfs voor een tienvoudig wereldkampioen net iets lastiger blijkt dan wat zij gewend zijn in de moderne ICF overdragingen. Manuel Busto stapte vanuit het riet naast zijn boot, wat de kansen voor Rene Olsen en zijn kameraad aanzienlijk vergrootte. Op het Noord-Hollands kanaal ongeveer vier kilometer voor de finish wist Rene Olsen zonder zijn kameraad de kopgroep te bereiken. De strijd was echter gestreden, Manuel Busto zou uiteindelijk met een flinke eindsprint het goud opeisen.

Wethouder Kees Diepeveen, portefeuillehouder Sport van Amsterdam-Noord, bezocht deze mooie middag onze club en reikte de prijzen uit aan alle kampioenen die vandaag op Waterland Marathon hebben gestreden. Piet Bakker en Paul Hoekstra oudgediende internationale kampioenen reikte het prijzengeld uit dat beschikbaar was gesteld door de sponsoren Jan Ijskes “De Coogh” funderingstechnieken en Kanocentrum Arjan Bloem.

Bram Brandjes finishte uiteindelijk als eerste Nederlander op de zesde plaats op maar vier minuten afstand van de koplopers.

In de andere categorieën zijn er eervolle vermeldingen voor de dames junioren van de Viking, die uitstekend hebben gepresteerd. Karin Smits heeft de eerste prijs opgeëist en Naomi Westra de derde klassering. Trainer Per Heusen zegt dat ze goed gevaren hebben, maar dat zelfs voor kampioenen er nog altijd verbeterpunten te vinden zijn. Deze verbeterpunten gelden zeker voor zijn andere pupillen Wessel Jansen, die ervoor koos om te gaan zwemmen en Ruben Fontaine die nog herstellende was van een blessure.

Een dankwoord gaat uit naar de vele vrijwilligers die zich vandaag en gedurende het jaar hebben ingezet om deze wedstrijd mogelijk te maken, en in het bijzonder aan de sponsors Jan Ijskes “De Coogh” Funderingstechnieken en Kanocentrum Arjan Bloem die het met diverse middelen ons mogelijk hebben gemaakt deze prachtige wedstrijd te organiseren.

Kijk hier voor de complete uitslag: waterlandmarathon-2012.pdf

Kijk hier voor foto’s (pictures): Waterland Marathon 2012