Bram Bandjes wint 500 meter in Bochum

Vrijdag 20 t/m zondag 22 juni werd in het Duitse Bochum de 56e editie van de Internationale Ruhr Regatta gevaren. Dit was een selectie wedstrijd voor de Nederlandse junioren voor deelname aan het Europees Kampioenschap dat eind juli in het Hongaarse Szeged wordt gevaren.

Vikingers Bram Bandjes en Brian Zwanenburg streden in het oranje in de Landerkampf-wedstrijden. Walter en Vincent Kalf en Rowdy en Levi van Eerde namen deel aan de internationale wedstrijden in het rood van de Viking.

Zondag morgen vroeg veroverde Bram een achtste plaats op de 1000 meter. Later op de dag verraste hij zichzelf, de bondscoach en de rest van de Nederlanders door een gouden medaille en beker te winnen op de 500 meter. Met een tijd van 2.10 kwam hij als eerste over de finish, het waaide een 'beetje'. Met deze prestatie heeft hij zich geselecteerd voor het EK in Szeged en is hij de eerste Nederlander die met het goud naar huis keert uit Bochum.

Walter en Levi behaalden een mooie achtste plaats op de K2 1000 meter. Rowdy werd respectievelijk derde en vierde op de 500 en 1000 meter in de K1. Vincent haalde een vierde plaats op de K1 500 meter. Brian vertegenwoordigde samen met Tom Vrancken Nederland in de K2 bij de klasse tot 23 jaar. Zij grepen op de 1000 meter net naast een finale plaats. Ook op de 500 meter wisten zij, door een sterke internationale deelname, de finale niet te bereiken.

De Eindhovense Sonja van Harten heeft zich net als Bram geselecteerd voor de Europese Kampioenschappen in Hongarije. Zij werd vierde in de B-finale K1 500 meter van de Landerkampf-wedstrijd.