watispolo

Wat is kanopolo?

Kanopolo (ook wel kajakpolo genoemd, in Vlaanderen bijvoorbeeld) is een water- en balsport, die kan worden beschouwd als een combinatie van kanoën en waterpolo. Het verschil met waterpolo is dat de spelers in een kajak zitten en dat het doel (1 x 1.5m) op 2 meter (met de onderkant) boven het water hangt. Het doel van het spel is, net als bij veel balsporten, om meer doelpunten te maken dan de tegenstanders. Een team bestaat uit 5 spelers, allen gezeten in zeer kleine wendbare kajaks. Er is een keeper die het doel mag verdedigen door zijn peddel omhoog te steken. Deze keeper speelt in de aanval gewoon mee. Kanopolo is een zeer snelle sport, waarmee bedoeld wordt dat het spel zich razendsnel van de ene helft van het veld naar de andere helft kan verplaatsen. Hierdoor kan de sport door buitenstaanders gezien worden als erg agressief en gevaarlijk. Het is echter een relatief blessurevrije sport. Dit komt vooral door de goede uitrusting (helm met rekje en een zwemvest dat als stootkussen kan dienen) ten behoeve van de veiligheid. De tactiek van kanopolo lijkt enigszins op die van basketbal of waterpolo. Kanopolo wordt zowel indoor in zwembaden, als buiten gespeeld. Een spel bestaat uit twee helften van elk 10 minuten met 3 minuten pauze ertussen.

Spelregels

Er wordt gespeeld op een veld van 35 meter bij 23 meter met 2 goals die met de onderzijde 2 meter boven het water hangen en 1,5 bij 1 meter groot zijn.

De bal, vroeger een waterpolobal, intussen bestaan er speciale kanopoloballen, wordt gespeeld met de hand, of met de peddel. Als een speler de bal heeft, moet hij die binnen vijf seconden weer afspelen. Andere spelers mogen hem in de tussentijd proberen om te duwen, echter alleen tegen de schouder of tegen de rug, buiten wanneer er een kajak naast de speler ligt. Eigenlijk mag bij kanopolo bijna alles, zolang het maar geen gevaar oplevert voor de tegenstander. Een speler mag zijn/haar peddel ook niet bewegen naar iemands hand toe, wat hem in gevaar zou kunnen brengen. Een andere belangrijke regel is dat de keeper niet weggevaren mag worden wanneer hij onder het doel ligt, hij zou dan immers het doel niet meer kunnen verdedigen. Bij het begin van elke wedstrijd wordt de bal in het midden van het veld gegooid en dan moeten beide teams erom sprinten vanaf de achterlijn.

Benodigdheden

Voor het beoefenen van de sport kanopolo is een complete uitrusting nodig. Deze bestaat uit een kano, wetsuit, peddel, polohelm, zwemvest en spatzeil. De kano die men gebruikt voor kanopolo is een speciale. Zo heeft hij stompe punten met bumpers. De kano is vrij kort (meestal 3 meter) en heeft een plat achterdek zodat het mogelijk is om te ondersnijden (een speciale techniek om extra snel te draaien door de achterkant onder water te duwen). Voor de veiligheid heeft de peddel geen scherpe hoeken en heeft dikke randen. De helm en het zwemvest zijn voor de bescherming tegen alle bewegende kano’s, peddels, en de bal.

Naast de eigen uitrusting heeft men ook een speelveld nodig. Dit bestaat uit 2 doeltjes, drijvende veldbelijning en een looppad voor de scheidsrechters aan elke zijde van het speelveld.

Bekendheid

Kanopolo mag dan een kleine onbekende sport zijn, het wordt over de hele wereld gespeeld. Om iets dichter bij huis te kijken, in Nederland zijn er ongeveer dertig verenigingen die aan kanopolo doen. Het niveau ligt van heel laag tot heel hoog, zo werd Nederland op het WK in 2004, dat in Japan werd gehouden, wereldkampioen bij de heren, de dames hebben het tot de kwartfinales gehaald. Het kanopoloseizoen loopt vanaf april tot eind september. Men zou het dus kunnen zien als een echte zomersport. Maar ook in de winter worden er wel toernooien georganiseerd, dit zijn er echter niet veel. Kanopolo wordt het meest in Europa gespeeld, er worden door heel Europa toernooien georganiseerd. Zo’n toernooi duurt meestal een weekend.

Kanopolo bij K.V. Viking Amsterdam

In de winter van 2010 is KV Viking begonnen met een aantal oud vlakwaterkanoërs die wel eens wat anders wilden.

Zo hebben zij een aantal oude polobootjes bij elkaar gehaald en zijn hiermee gaan oefenen in het zwembad. Later zijn ze buiten gaan trainen met behulp van andere verenigingen die al langer bekend zijn met het kanopolo.

Vervolgens heeft KV Viking in het seizoen 2010 een aantal toernooitjes gespeeld en zelf wisten ze in hun eerste jaar het Viking Venlo Haventoernooi te winnen.

Het Nederlands Kampioenschap eindigde het team als 4 in de derde divisie.

Het eerste team van K.V. Viking Amsterdam bestond uit de volgende personen:

1          Bob Weppner (c)

2          Jort Muller

3          Robert Gerritsen