Vikingers op Dalsland Kano Marathon in Zweden!

Zaterdag 11 augustus 2012 namen Ruben en Jesse Fontaine deel aan de jaarlijkse Dalsland Kano Marathon in Zweden. Deze marathon is onderdeel van de Classic Canoe Marathon World Series. Er stonden meer dan 600 vaarders ingeschreven voor deze grootste kanowedstrijd van Zweden. In de juniorenklasse K1 moest 20,7 km worden afgelegd. Er was door de heren goed getraind op de Zweedse meren en ze hadden er beiden zin in!

Die zaterdag was het prachtig zonnig weer met weinig wind. De start voor de junioren was in Gustavsfors; voor de senioren (af te leggen afstand 55 km) is dit een overdragingspunt op 34,3 km. De K1-elite van de senioren is na 2,5 uur varen al op dit punt, de overdragingen gaan in een draftempo! Naast de eliteklasse doen er vele toervaarders mee, soms in een canadese kano en zelfs uitgedost als vikingers, compleet met helm! Het enthousiaste publiek juicht ze toe.

Ruben en Jesse starten tezamen met zo’n 30-40 junioren om 11 uur, met als doel de finish in Bengtsfors. Na een flitsende start zijn ze beiden goed weg.

In Bengtsfors zien we in de K1-eliteklasse de Deen René Olsen als eerste finishen in 4:16:27 (55 km), gevolgd door Steffen Burckhardt, Duitsland (4:21:18) en Nicolaj Blach, Denemarken (4:25:12).

Van de K1-junioren heren finisht Ruben als tweede (1:53:30), achter de Zweed Gustav Axelsson (1:51:09). Jesse eindigt op een mooie elfde plaats. Onder veel publieke belangstelling worden de vaarders met luid applaus binnengehaald, zelfs de laatste uitgeputte vaarders, die na 10 uur varen nog met loden armen over de finish komen. Een hele leuke wedstrijd!

Zie voor meer info: www.kanotmarathon.se

Meer foto’s zijn hier te bekijken:  http://fontaine.home.xs4all.nl/kano/