“Viking met kleine ploeg succesvol op NK Sprint”

k4-nk-2013

Afgelopen weekend vond op de Bosbaan het NK Kano Sprint 2013 plaats als onderdeel van de Dutch Paddling Championships. Ook de Viking was natuurlijk present en kon diverse kampioensmedailles (en een beker) mee naar Amsterdam-Noord nemen.

Voor het eerst sinds een aantal jaren deden er voor onze vereniging weer pupillen mee! Voor Iris van Bommel en Naomy van der Horst, die op woensdagavond bij Melanie en Samantha trainen, was het hun eerste optreden op een NK. Voor Naomy was het zelfs de eerste wedstrijd waar ze aan mee deed! Niet alleen voeren ze de 200m en 500m in een MK1, samen stapten ze ook nog in de K2. Bovendien deden ze ook mee aan de andere onderdelen van hetKano-Kids programma: een stuk hardlopen en een behendigheidsparcours in dekano. Meiden, jullie hebben het prima gedaan!

Bij de heren junioren B verdedigde Jesse Fontaine onze clubkleuren. Vooral op de 500m en 1000m deed Jesse nadrukkelijk mee voor een podiumplek. Helaas lukte het op beide afstanden nét niet om het brons te veroveren en moest hij genoegen nemen met een 4e plaats. Op zondagmiddag lukte het hem in de K4 dan toch nog om een bronzen medaille te bemachtigen, in een combinatieboot met Hugo Pos (Geuzen), Niels Osinga en Axel Uiterwaal (Frisia).

Bij de dames junioren B was Julia van den Berg succesvol. Op de 500m werd ze 3e, maar op de 200m werd ze kampioen! Ook in de K2 met Lisanne Kattenberg (Skonenvaarders) wist ze diverse medailles binnen te halen. Gefeliciteerd Julia!

Naomi Westra en Karin Smits kwamen bij de dames junioren A in actie. Naomi werd in de K1 op alle afstanden 3e. In de K2 met Ruth Vorsselman Skonenvaarders) was ze echter niet te verslaan. Op de 200m, 500m en 1000m werden ze kampioen! Karin beperkte zich tot de K2, samen met Nina Mulder (Beatrix). Helaas wisten zij net geen podiumplaats te behalen.

Bij de heren senioren werd de Viking vertegenwoordigd door Barry Gerritsen, Arthur Hamel, Pier Siersma en Bram Brandjes. Na zijn succesvolle optreden op het WK in Duisburg onderstreepte Bram zijn vorm door op alle afstanden kampioen te worden! Spectaculair was de K4 lange baan bij de senioren. De mannen van de Viking vochten voor wat ze waard waren, maar moesten hun meerdere erkennen in boot van Frisia en ze leverden lang strijd met de veteranen van Beatrix. Het was dringen op het podium om de bronzen medaille op te halen.

Tussen de kanowedstrijden door streden de drakenboten om hun kampioenschap. Een spectaculair schouwspel begeleid met vele trommelslagen. De gelegenheids drakenboot van kanovaarders van de Zwetplassers mag niet onvermeld blijven. Deze “Kayak Dragons” wisten tot in de finale van de 200m te komen, waar ze de 4e plaats behaalden.

Voor de toeschouwers was dit combinatie evenement van kanovaren en drakenbootraces erg leuk om naar te kijken. Aan de overkant van de Bosbaan
bleven vele voorbijgangers dan ook een tijdje staan om te kijken. Al met al een geslaagd weekend met weer een aantal Viking-kampioenen.

Foto’s:  http://fontaine.home.xs4all.nl/kano

Uitslagen: