NK K4 Marathon sluit vlakwaterseizoen af

Op zaterdag 3 oktober vond het jaarlijkse Nederlands Kampioenschap K4 Marathon in de Rijp plaats. Net als andere jaren werd deze wedstrijd weer bezocht door een groot aantal sterke Duitse teams. Van een NK was alleen sprake als er ten minste vier Nederlandse boten in dezelfde klasse zouden starten. Helaas was dit niet voor alle klassen het geval.

Voor Viking deed Jesse Fontaine bij de heren junioren mee, tezamen met Hugo Pos (Geuzen), William Bos en Pepijn Rippen (beide Skonenvaarder). Helaas waren er drie Duitse boten een tikje te snel, zodat ze het grootste gedeelte van de race solo op de vierde plek voeren. Wel waren ze uiteindelijk de snelste Nederlanders, maar voor hen was het helaas geen NK.

Bij de dames was het Naomi Westra die voor Viking aan de start verscheen. Samen met Selma Konijn (Argonauten), Jennely Bos en Ruth Vorsselman (beide Skonenvaarder) besloten deze junioren om bij de dames senioren mee te varen, zodat het in deze klasse wél een NK zou zijn. De boot met de ‘echte’ senioren moesten ze helaas voor laten gaan, maar uiteindelijk waren Naomi c.s. de tweede Nederlandse boot.

Onder het motto “als we de Waterland Marathon kunnen varen, kunnen we ook de K4 Marathon varen” kwamen ook de jongste meisjes van onze wedstrijdgroep in actie. Samen met Odette Latenstein van Voorst (Beatrix) en Annika Helder (TWV) voeren Iris van Bommel en Naomy van der Horst als enige dames aspiranten de route van 14 km. Het was een lange tocht, vermoeid en trots kwamen de meiden over de finish. Bij het clubhuis van de Argonauten werden ze met een luid applaus verwelkomd.

Op de vraag of ze volgend jaar weer mee zouden doen riepen alle vier de meisjes lachend “NEE!!!”. Toch kon Iris het niet laten om te zeggen: “Nou … misschien als we volgend jaar weer een boot kunnen samenstellen ….”.

Voor foto’s van deze wedstrijd kijk op fontaine.home.xs4all.nl/kano