info voor de jeugd

Wedstrijdinformatie jeugd K.V. Viking

Deelnemen aan een wedstrijd

·Wat is een wedstrijd?

In het kanoen zijn er verschillende disciplines. Bij Viking nemen we deel aan sprint- en marathonwedstrijden. Beide disciplines worden gevaren in de K1 of mini K1, dit zijn echte wedstrijdboten. Iedereen die in een K1 kan varen, mag deelnemen aan de wedstrijden. Je kunt wedstrijden zowel in K1, K2 als K4 meedoen (met zijn 2-en of 4-en in 1 boot).

Een sprintwedstrijd duurt meestal een heel weekend. Tijdens een wedstrijdweekend worden, afhankelijk van het aantal deelnemers, de series, halve finales en finales gevaren. De wedstrijdafstanden gaan van 200 tot 5000 meter.

Ieder jaar worden er verpreid over het land verschillende wedstrijden georganiseerd waaraan je kunt deelnemen. Welke wedstrijden dit zijn en wanneer ze plaatsvinden kun je vinden achterin dit boekje en op het prikbord bij de Viking.

Een wedstrijd wordt gevaren op een wedstrijdbaan, dit kan een officiele kanobaan zijn, maar ook een kanaal, rivier of meertje. De baan is meestal verdeeld in 6 of 9 banen door middel van boeien. Iedereen vaart in zijn eigen baan en probeert als eerste van de start naar de finishlijn te varen.

·Inschrijven

Als je wil deelnemen aan een wedstrijd, schrijf je je van te voren in via de Viking. Dit kun je doen door het strookje van de wedstrijd waar je aan wilt meedoen, in te vullen en in de inschrijfbus te gooien in de hal van het clubhuis. Wil je ook graag K2 of K4 varen, zoek dan in overleg met je trainer een maatje om mee te varen.

Aan deelname aan een wedstrijd zijn kosten verbonden. Voor jeugdleden geldt een vast bedrag van €7,50 per wedstrijdweekend. Je allereerste wedstrijd mag je gratis uitproberen.

Het is belangrijk dat je weet in welke klasse je vaart, dit moet je invullen op het inschrijfstrookje.

Hier een overzicht van de wedstrijdklasses bij sprint- en marathonwedstrijden:

Leeftijd*

Leistungsklasse

Veteranen

Senioren

*Leeftijd: in het jaar waarin je 13 of 14 wordt of bent geworden, ben je aspirant A

·Begeleiding

Voor iedere wedstrijd word er een team van begeleiders samengesteld. Wie er tijdens welke wedstrijd begeleiders zullen zijn kun je vinden op het prikbord. Wie er voor welke taken veranwoordelijk is, kun je vinden in het overzicht voor wedstrijdbegeleiding. Dit kun je opvragen bij je trainer.

Als je ouders graag mee willen en helpen bij de begeleiding, kunnen zij zich aanmelden bij een van de trainers.

·Wat heb je nodig?

Er zijn wedstrijden die in de buurt van Amsterdam georganiseerd worden (Zaandam, Amstelveen/Amsterdam) en wedstrijden die wat verder van huis plaatsvinden (Kampen, Tilburg, Geel, Neerpelt…). Bij wedstrijden die wat verderweg worden georganiseerd blijven we overnachten in een tentje. Het is daarom belangrijk om te weten wat je allemaal nodig hebt om mee te doen en eventueel te blijven slapen.

Hieronder een overzicht van spullen die je nodig hebt bij een kanowedstrijd.

Altijd nodig:

oKano en peddel

oVoor pupillen en aspiranten B is een zwemvest verplicht tijdens de wedstrijden

oViking clubshirt (of rood t-shirt)

oVoldoende droge en warme kleding

oEen handdoek

oEen stoeltje

oExtra drinken en tussendoortjes

Extra bij overnachten:

oEen bord, beker en bestek

oEen tent (of een maatje met tent)

oEen luchtbed, slaapzak en kussen

oToiletspullen

oJe teddybeer

·Vervoer

Bij het inschrijven kun je aangeven of je ouders je zullen halen en brengen tijdens de wedstrijd, of dat je met de club wilt meerijden. De trainer maakt een indeling voor het vervoer van de Viking naar de wedstrijd en weer terug.

De boten worden op de botenwagen vervoerd, je moet zelf je boot op de wagen leggen en er weer af halen, je trainer zal laten weten wanneer dit gedaan kan worden en je hierbij helpen als dat nodig is. Zorg ook dat je peddel en eventueel een zwemvest mee gaan, deze kun je vaak in je boot stoppen.

·Overnachten/eten

Als we gaan kamperen bij een wedstrijd die wat verder bij de club vandaan is blijft iedereen slapen in tentjes of caravans. Vaak is er een veldje bij de vereniging die de wedstrijd organiseert waar gekampeerd kan worden. Soms kun je met je tent langs de baan staan, dit verschilt per wedstrijd. Zorg dat je zelf een tentje meeneemt, of dat je samen met een maatje in de tent slaapt. Je moet dit zelf met elkaar afspreken.

Bij overnachten kunt je je opgeven om met de clubkok mee te eten. Voor een heel weekend betaal je dan €20,00 voor het eten. Hiervoor krijg je 3 maaltijden per dag, en fruit en limonade als tussendoortjes. Als we niet blijven slapen gaat er ook geen kok mee en moet je zelf broodjes en meenemen voor de lunch. Als je speciale eetgewoontes hebt, bijvoorbeeld vegetarisch of allergisch, vermeld dit dan op het inschrijfstrookje.

·Afspraken

oAfhankelijk van de locatie van de wedstrijd vertrekken we vrijdagavond of zaterdagmorgen. Het exacte tijdstip wordt de woensdag voor het wedstrijdweekend op de training afgesproken. Indien je woensdag niet naar de training kan komen, neem je zelf contact op met je trainer.

oIedereen helpt mee met het op- en afladen van de boten.

oTijdens het weekend bepaalt de wedstrijdleider hoe laat iedereen in zijn tent moet liggen. Hier moet je je aan houden.

oWe eten 3 keer per dag gezamenlijk (ontbijt, lunch en warme maaltijd). De wedstrijdleider bepaalt samen met de kok hoe laat we eten.

oDe vaarders helpen de kok bij het klaarmaken van het eten, dekken van de tafel en de afwas.

oIedereen draagt zorg voor het clubmateriaal, als er iets kapot gaat wordt dit zo snel mogelijk aan de wedstrijdleider of trainer gemeld.

oNa elke wedstrijd word het nummerbordje door de vaarder op de goede plaats terug gelegd in de kist.

oEr wordt verwacht dat je op een sportieve manier omgaat met clubgenoten, begeleiders en concurrenten.

·Kalender 2011

Wedstrijd